الثلاثاء، 19 فبراير 2008

ليه يادنيا؟؟؟ لما نضحك بتبكينا!!!!!


مش عارفة يمكن تستغربوا لما تشوفوا البوست ده

عشان انا لسه كاتبة بوست الظهر وكنت فرحانة فيه

بس بجد انا لاقيت فعلا ان الدنيا اذا بنضحك بتبكينا

مش عارفة ليه!!!!!!!!!!!!

ليه يا دنيا اذا بنضحك بتبكينا؟؟؟؟؟؟

يمكن عشان مش مكتوب لنا نفرح......

طب بردو ليه مش مكتوب لنا نفرح......

عشان....... مش عارفة

سبحان مغير الاحوال بجد

انا لغاية المغرب كنت كويسة اوي الحمد لله

بس بعد كده معرفش لاقيت حاجات كده عمالة تمر قصاد عيني

اولا درس الكيميا بتاع الثانوية العامة واد ايه

كنت بحب المادة دي وكنت باذاكر بجد وجبت فيها الدرجة النهاائية

وف الاخر محققتش اللي نفسي فيه ف دخولي صيدلة

وجه ف دماغي علم النفس واد ايه بردو كنت بحب المادة دي

وذاكرتها باتقان وبردو الحمد لله جبت فيها الدرجة النهائية وبردو محققنش

اللي ف نفسي فيه اني ادخل مجال ادرس فيه علم النفس

بس كان حلم انا اتعلقت بيه اووووووي

وتعبت عشانه سنة بحالها وبردو محققتوش

هو حلم دخولي كلية الالسن يااااااااااه

حلم استحملت عشانه حاجانه عمري ما كنت اتخيل

اني اتحملها فعلا وبجد عملت كل اللي اقدر عليه عشان اوصله

وكانت السنة الاولي اللي يرتفع فيها نتيجة تنسق الالسن من 92.1 غالبا

الي 93.6 وفرقت معايا علي 4 من عشرة ياااااااااااه

كان مجموعي 93.2 ياااااااااااااااااااه ع الصدمة

اد ايه كنت مصدومة اد ايه كانت الحياة مش فارقة خلاص وبقت كل حاجة زي بعضها

وبعدها كان عندي اختيار واحد وهو تجارة انجلش

ف الاول كنت رافضة تماما

بس بعد كده اقتنعت وخصوصا اني عرفت ان تجارة انجلش بقي برستيج

وكلية حلوة وكده يعني...... يعني م الاخر فرحت بيها

ودخلت اول سنة علي هذا الاساس

بس لاقيت بعد ما السنة ابتديت تمر لاقيت ان مش ده مجالي

ومش دي حياتي ...... فين حياتي اللي كنت عاوزة اعيشها؟؟

فين حلمي اللي كنت عاوزة اوصله ؟؟؟

خلاص راح ....ضاع .... اتكسر.... ولا اختفي!!!!

يااااااااااااه احساس بشع اوي

انك محققتش حاجة م اللي بتحلم بيها

انا لغاية دلوقتي بجد بأندم الف مرة علي دخولي الكلية دي

مش بحب اندم علي حاجة عملتها

بس بجد مش قادرة مندمش

انا عارفة انه نصيب وقدر وانا مؤمنة بالله

بس ف نفس الوقت مش قادرة اتحمل .....

اكيد مقدرش اتحمل حياة وسط كتب انا مش حابها

حياة وسط كلام وسطور انا تايهة بينهم

حياة وسط حاجات كتيييييييييير

مش لاقية نفسي خالص ف الحياة دي

صعب اوي انك تدور علي نفسك ومتلاقيهاش

يااااااااااه احساس يارب ما يتكتب علي حد

بس السؤال بقي لأمتي هافضل كده

لأمتي هافضل ادور علي نفسي ومألاقيهاش

هأدعي ربنا يمكن الاقيها ف يوم وسط كتب من كتب كليتي

ولا وسط رقم من الارقام اللي ف كتاب المحاسبة او الاحصاء

او حتي وسط خطة من الخطط اللي ف كتاب الادارة


ويمكن الاقيها وصلت للobjectives زي اللي بناخدها ف كتاب الانجلش




ياااااااااااااااااااه ....... يارب فكها عليا


مش عارفة وانا باكتب البوست ده

جت ف بالي الاغنية اللي بتقول

سألت نفسي كتير ما رسيتش يوم علي بر ؟؟؟؟؟؟؟؟

لايقة ع البوست فعلا


ربنا يكرمني


ولي عودة ان شاء الله عشان اكمل البوست........
انا عدت حتي اكمل البوست وده ف تمام الساعة 12 مساءا
يوم21 فبراير ( الخميس)
كنت ناوية اكمل البوست بنفس الطريقة
بس عاوزة اقول حاجة
كان النهارده مسلسل عباس الابيض شغال ف التليفزيون
طبعا هتقولولي وايه المشكلة؟
هاقولكم حاجة بسيطة ان ف المسلسل رانيا فريد شوقي
كانت بتكلم يحيي الفخراني علي انها رفضت عروض كتير ف
شغلها عشان هي ممثلة ووجدت ان الادوار كلها تافهة
بس اللي لفت انتباهي جملة قالها لها يحيي الفخراني
وهي متعمليش اي حاجة انتي مش مقتنعة بيها
بجد الجملة علقت معايا اووووووووي
وقت ما سمعت الكلمة دي قولت يارتني
كنت سمعتها قبل سنة ونص
يعني قبل ما ادخل الجامعة
يااااااااااااه اد ايه كانت هتفرق معايا


انا بجد باعمل حاجات كتيييير مش مقتنعة بيها
باحضر سكاشن انا مش مقتنعة بيها
باذاكر مواد مش مقتنعة بيها
بأحل حاجات انا مش مقتنعة بيها

وازاي اقتنع وانا اصلا مش مقتنعة بالكلية
بجد باحاول اقنع نفسي اني بحب الكلية
والمناهج كويسة والدكاترة كويسين
بس بجد مش قادرة
خلااااااااااااااااااااااااااااص


نفسي بجد نفسي اعمل شئ انا مقتنعة به وبحبه
يمكن الحاجة الوحيدة اللي انا بأعملها ومقتنعة بيها
هي الكتابة والتعمق ف علم النفس

بجد الحمد لله علي كل حال
بس عندي رجاء باطلبه من ربنا
انه يعوضني ف مستقبلي خير
ويلهمني بأني اعمل حاجات انا مقتنعة بيها

محتاجة لك اوي يارب

هناك 3 تعليقات:

غير معرف يقول...

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
"قل لن يصيبنا إلا ما كتبه الله لنا"صدق الله العظيم.
يا أمنية محديش بيختار نصيبه بس الواحد لازم يرضى بقضاء الله لأنه أكيد أفضل حاجة للإنسانزبس المهم إنك تتأقلمى عليه و تحاولى تنتجى و تستغلى وقتك فيه.ولو كان حلمك ألسن ممكن تأخذى كورسات و تحققى حلمك.

غير معرف يقول...

:) هو زي ما قلتلك... د الطبيعي بتاع الدنيا... مفيش نعمة إلا ومعها غصتها...كلها نعم ناقصة منغصة...

الدنيا: إذا حَلَت، أوْحَلَت.. وإذا كَسَت، أوْكَسَت.. وإذا أيْنَعَت، نَعَت.. وكم من ملِكٍ رُفعت له علامات.. فلمّا علا... مات

وبرغم مافيها ..إلا إن الناس بيقتلوا بعض عليها.... تخيلي لو كانت كاملة كان ايش صار؟؟

أما الجنة...فالكمال هناك... عشان نحس الفرق...

Asmaa يقول...

عندك الشجاعة يا امنية انك بعد سنتين في الكلية تحولي اداب قسم علم نفس وتبدأي الكلية دي من اولها ؟